PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie About Elly ★★★1/2

donderdag 9 maart 2023Bourla Antwerpen

About

‘1 grote vertoning om indruk op ons te maken.’ Het is niet alleen een quote uit About Elly, de jongste voorstelling van Tg Stan die in het Toneelhuis in première ging. Het vat de productie ook helemaal samen. Want hoewel ook die de typische, lichte, grappige tot ronduit absurde kaart trekt en meermaals de toeschouwer duidelijk maakt dat het allemaal ‘maar’ toneel is, is die ook atypisch voor STAN. Want hoewel het toneelspelersgezelschap gekend staat om zijn minimalistische approach qua decors, ging het deze keer in zee met Joé Agemans van FC Bergman die graag uitpakt met grootse scenografieën. Vernieuwing noemen ze dat. En dat werkt heel goed hier ook al hangt dat lekker ruikende minimalistische parfum ook nog in zekere mate rond deze productie.

Met About Elly keert TG Stan terug naar werk van de Iraanse filmmaker Asghar Farhad. Drie jaar geleden vertaalden ze al diens A Separation naar het theater. In deze nieuwe voorstelling gaat het over of je de waarheid kan zeggen in Iran. Centraal staat de verdwijning van Elly. Zij is zonder dat haar verloofde het wist, met Sepideh en haar vrienden naar zee vertrokken. Elly is de kleuterjuf van Sepidehs kind. Zij probeert dat weekend Elly te koppelen met Ahmad die nog maar net gescheiden is onder het motto ‘Beter een bitter einde dan eindeloze bitterheid’. Hij komt over uit Duitsland. Wanneer Elly verdwenen is, komt het uit dat ze verloofd was en is het maar de vraag wat het gezelschap aan hem en de politie zal vertellen. Vooral de kinderen laten zeggen dat ze van niets weten, blijkt een behoorlijke opgave ...

Want die zijn best wel onder de indruk van wat er gebeurd is. Arash verdronk immers in de Kaspische zee maar kon gereanimeerd worden omdat die een tijd niet meer onder het toezicht van een volwassene viel. Wat About Elly zo sterk maakt is de kanteling in de sfeer. De voorstelling begint als een wat droge teksttheater solo, om vervolgens de bijzonder uitbundige, ja wat chaotische way of life aan het strand te tonen. Die van het uitstapje dat snel snel in elkaar geflanst. Zo blijkt het huisje dat Sepideh geboekt heeft niet meer beschikbaar en moet ze iets zien te regelen. Uiteindelijk zal men het moeten stellen met een verlaten exemplaar aan het strand.

In About Elly zien we vooral bevestigd hoe de theatertaal van Mokhallad Rasem, waar we hem al zo vele jaren om kennen, perfect matcht met die van Tg Stan. Hij steelt de show en speelt zowel de vrouw die huisjes verhuurt als een kind. Op die manier mag hij kinderlijk enthousiasme en verbazing combineren met het doorprikken van de illusie die theater is. Zo reageert ie vol verstomming dat het echte stenen zijn waarop ie loopt, stenen die de sfeer oproepen van de zee, van een strekdam bv. Als vrouw stelt ie dan weer dat ie maar niet begrijpt waarom er zo luid gesproken wordt, terwijl ze achter of voor diegene staat die met haar praat.

De gezellige Oosterse drukte die je ook wel bij ons kan ervaren aan de kust, tijdens de zomer, wanneer het er krioelt van de mensen, en het geheel een wat chaotische indruk bezorgt, weet de voorstelling dan ook moeiteloos tot leven te roepen. Net als de magie van een uitbeeldspelletje spelen ’s avonds. Heerlijk vonden we hoe dan bv. ‘The Rolling Stones’ neergezet werden. ‘Du’ van Peter Maffay horen we in een potpourri van klanken dat op zijn beurt symbool staat voor het hyperdiverse gezelschap dat naar zee trekt. Dat gezelschap zal ook divers reageren wanneer de waarheid rond Elly’s aanwezigheid en verdwijning komt bovendrijven. Wie wil zich nog identificeren met haar, met Sepideh en uiteindelijk Elly identificeren? Wanneer gaat het licht definitief uit? Dat ontdek je in het uitstekende About Elly waarin je de uitbundigheid van een groep ziet omslaan in angst, paniek, en verwarring om de waarheid die niet blootgelegd mag worden. Een situatie waarin het groepsgevoel verbrokkelt als de individuele belangen van de personages die hun hachje willen redden de kop op komt steken.

< Bert Hertogs >

Credits:

VAN EN MET

Kes Bakker, Robby Cleiren, Jolente De Keersmaeker, Lukas De Wolf, Anna Franziska Jäger, Manizja Kouhestani, Armin Mola, Mokhallad Rasem, Haider Al Timimi, Scarlet Tummers, Stijn Van Opstal

CONCEPT

Jolente De Keersmaeker, Scarlet Tummers

TEKST

Asghar Farhadi

DECOR

Joé Agemans, STAN

LICHTONTWERP

Luc Schaltin

KOSTUUMONTWERP

Fauve Ryckebusch

ASSISTENT KOSTUUMS

Katia De Cauwer

ARTISTIEK ADVIES

Frank Vercruyssen

PRODUCTIELEIDING

Tom Van Aken

PRODUCTIE EN TOURMANAGEMENT

Mirte Declercq

ASSISTENT PRODUCTIE

Noor Deuss

TECHNIEK LICHT

Eva Dermul

TECHNIEK GELUID

Paul Van Caudenberg

TONEELMEESTER

Henk Vandecaveye, Pim Janssen

TECHNIEK TONEELHUIS

Raf Joossens, Brian Doms, Lies Van Loock, Antoine Maes, Elias Baudouin, Bert Demeulenaere

UITVOERING DECOR, DECORATELIER TONEELHUIS

Patrick Jacobs, Senne Suls, Jasper Janssen, Chris Reijnen, Niels Antonissen, Friedemann Koch, Noah Dockx

MET DANK AAN

Lander Van Aken, Kevin Van Den Broeck, Stevie Van Haver, Iwan Van Vlierberghe

PRODUCTIE

STAN

COPRODUCTIE

Toneelhuis, De Roovers, Theater Antigone, Het Laatste Bedrijf

MET DE STEUN VAN

de Tax Shelter van de Belgische federale overheid


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter